روستای صور

دقیقه های زندگی

روستای صور

۷۱ بازديد

امروزه روستا ها به یکی از مراکز اصلی گردشگری تبدیل شده اند و تعداد زیادی از گردشگران تعطیلات خود را در روستاها می گذرانند. برخی از روستاها به دلیل داشتن پتانسیل ها و امکانات موجود، خود از توان های بسیار بالایی برای توسعه برخوردار هستند و اولین قدم برای توسعۀ روستاها شناخت این قابلیت ها و برنامه ریزی دقیق و اصولی است. گردشگری روستائی به یکی از ترند های اصلی گردشگری تبدیل شده است.

 

بناب از جمله شهرستان هائی است که دارای روستاهای خارق العاده با معماری و جاذبه های گردشگری خاص است. یکی از این روستا ها، صور می باشد که دارای خانه هائیست که در دل کوه ایجاد شده اند. در ادامه مجله مستر بلیط به شرح این روستای و معماری آن می پردازیم.

روستای تاریخی صور | سیری در ایران

درباره روستای صور

روستای صور جزو شهرستان بناب، بخش مرکزی و دهستان بناجوی شمالی است. این روستا در دامنه های جنوبی کوه سهند و از شمال به روستای توتاخانه و از سمت غرب با روستاهای شهرستان عجب شیر قرار گرفته است. فاصلۀ روستای صور با مرکز شهرستان بناب 25 کیلومتر است.

از نظر موقعیت طبیعی نیز، روستا در یک وضعیت کوهستانی و دره های تنگ پای کوهی قرار گرفته و این توپوگرافی روستا منجر به احداث ساختمان ها به صورت پلکان شده است. همچنين از نظر باستان شناسان و تاريخ دانان قدمت اين روستا به حدود سه هزار سال پيش مي رسد. روستاي گردشگري صور با ارتفاع 2414 متر از سطح آبهاي آزاد داراي زمستان هاي سرد و پوشيده از برف و تابستان هاي ملايم و خنك است. در مجموع اين روستا داراي 13 جاذبه ي گردشگري شناخته شده است. روستاي آلقو نيز در فاصله 18 كيلومتري مركز شهرستان بناب و بر سر راه روستاي توريستي صور قرار گفته است. روستاي آلقو با ارتفاع 1310 متر از سطح آبهاي آزاد در موقعيت دشتي و بدون جاذبه گردشگري است.

روستای صور از نظر آثار گردشگری بسیار غنی و دارای جاذبه های گردشگری متعدد بوده و این عوامل منجر به ثبت این روستا در فهرست روستاهای هدف گردشگری شده است. 1 شکل پلکانی خانه ها، 2 تپه های باستانی، 3 قبرستان های تاریخی، 4 ورزشهای زمستانی، 5 طبیعت بکر، 6 غارهای طبیعی و باستانی، 7 محصولات تولیدی کشاورزی و صنایع دستی، 8 فرهنگ و شیوة زندگی سنتی از جمله این موارد هستند.

 

 

معماری خانه های روستای صور

یکی از مواردی که در جذب گردشگر به این روستا بسیار موثر بوده است خانه های این روستا بوده که به صورت پلکانی ساخته شده اند. معماری این خانه ها به گونه ای است که سقف یک خانه حیاطی برای خانه بالاتر می باشد. این نوع معماری را تنها در چند روستای دیگر در ایران می توانید مشاهده کنید. در زیر این خانه های مسکونی خانه های صخره ای قرار دارد که دارای معماری فوق العاده و منحصر به فردی می باشند. هر خانه از طریق راهی مخفی با خانه کناری در ارتباط است.

هنگام سفر به بناب اگر نیاز به خرید بلیط اتوبوس بناب را داشتید، بهترین روش خرید آنلاین از مستر بلیط می باشد. با مستر بلیط خریدی امن و سریع را تجربه کنید.
https://mrbilit.com/mag/savar-village/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.